Chokladkola

Hej på er!
Har ni haft en bra första advent? Det har jag om man bortser från den uteblivna snön. Det blev risgrynsgröt och skinkmacka till frukost och sen lite bakning på eftermiddagen. Jag gjorde bland annat en jättegod chokladkola. Om man vill ha en annan smak på kolan går det självklart att utesluta kakaon och tillsätta till exempel saffran, snabbkaffe eller pepparkakskryddor istället.
 
Jag älskar Dansukkers glykossirap som gör att kolan inte sockrar sig. Ett måste när man kokar kola. 
 

 
Chokladkola, ca 60 stycken
Ingredienser:
100 g smör
2 dl vispgrädde
1 dl Dansukker ljus sirap
3 dl Dansukker strösocker
3 msk kakao
2 msk Dansukker Glykossirap
 
Gör såhär:
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Blanda ner resten, gärna med en visp så det blir slätt.
Koka på medelvärme tills kolan är 123 grader eller klarar kulprovet. Rör då och då.
Ta av från värmen och häll i en smord eller bakplåtspappers klädd form, ca 20x30 cm.
Låt stelna i rumstemperatur och skär eller klipp sedan i bitar. 
Jag slog in mina i halverade bullpapper och förvarar i en glasburk. 
 



Postat av: Ammies Julblogg

Gud vad gott med kola, älskar verkligen kola och det är det jag brukar göra mest av till varje jul :)

2015-11-29 @ 21:30:54
URL: http://ammies.se
Postat av: Kina

Oj, så gott det ser ut. Fina bilder du har

2015-11-30 @ 20:44:24
URL: http://kinasbetongpyssel.blogg.se
Postat av: Annsoh

åh vad gott!!!

2015-11-30 @ 20:47:42
URL: http://annsoh.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.