Saffranskyckling med jasminris

Hej på er!
Än är det lite tidigt att stå och baka saffransbullar men saffran tycker jag är en krydda som går att äta året om, och den passar otroligt bra i matlagning - framför allt när det gäller fisk och kyckling. Eftersom det ännu inte är så mycket jul i luften tänkte jag att vi kör en favorit i repris, för jag tror att det är fler än jag som har saffranspåsar kvar i skafferiet sen förra året. Eller har jag fel? ;)
 
I alla fall, denna vardagsrätt går jättefort att göra och är så fruktansvärt god. Det är mycket saffranssmak och kycklingen blir riktigt saftig och god. 
 
Saffranskyckling med jasminris:
Ingredienser: (4-6 portioner)
1 kg kycklingfiléer (tinade)
5 dl grädde
4 dl créme fraiche
3 tsk salt
2 tsk vitpeppar
3 tsk dragon
1 g saffran (två påsar)
3 dl riven ost
 
Jasminris
 
Gör såhär:
Snygga till kycklingfiléerna och lägg dom i en smord ugnsform
Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll sedan allting över kycklingen.
Stoppa in formen i mitten av ugnen, 200 grader i ca 30-45 minuter beroende på hur tinade och hur stora filéerna är.
 
Medans kycklingen är i ugnen - koka riset enligt anvisning på paketet.
 
 

Postat av: Lisas Vinterland

Tyvärr har vi ingen saffran, har sett så många rätter jag vill testa men måste vänta! Bäst att bunkra upp till nästa år..

Svar: Fast saffran säljs ju året runt och det är nog kanske till och med billigare nu än vid jul :)
Amandas jul

2014-09-20 @ 15:21:33
URL: http://lisasvinterland.blo.gg
Postat av: Annie

Det där låter gott! Köpte sex påsar saffran på Dollar store igår (+ de jag hade kvar) så jag är rustad - ett tag i alla fall:))

Svar: Härligt! Jag ska också bunkra upp från Dollarstore tänkte jag :)
Amandas jul

2014-09-20 @ 16:04:41
URL: http://varanlillavra.blogspot.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.