Juläventyret i Trollskogen

Jag älskar böcker. Jag älskar julen. Därför är just julböcker bland det bästa jag vet och då spelar det ingen roll om boken är anpassad för en 5-åring eller 90-åring. Jag kan liksom sitta och bläddra i en evighet oavsett. I år släpper Idus förlag boken "Juläventyret i Trollskogen" som är skriven av Elisabeth Österlund. Säg boktiteln högt för er själva ett par gånger - visst kan det inte bli annat än bra?
 
 
Tille och Talleman är två små troll som bor tillsammans med sin familj i en våningstall. På julafton blir de tillfrågade om de vill hugga en gran till familjen och för de små trollen är ju det en självklarhet. Tillsammans med sin kusin Liv ger de sig iväg men allt blir inte riktigt som planerat....
 
Aaahh, vilken fantastisk bok. Boken är skriven på ett underbart sätt med rim. Det blir som en ramsa att läsa samtidigt som texten känns otroligt genomtänkt. Boken är väldigt intressant för barn att lyssna på just med tanke på att det rimmar. Sagan om de två små trollen är både rolig men också lite läskig stundtals, vilket gör den väldigt spännande. Jag tänkte att jag skulle skriva ett kort utdrag ur boken:
 
"Där hemma i tallen var allt nästan klart.
Det doftade kådknäck och nötter.
I taket en tistel, i grytan en gröt
på lingon och blåbär och rötter"
 
Förutom att Elisabeth Österlund har skrivit en fantastiskt bra barnbok måste jag även ge beröm åt den FANTASTISKA illustratören Karin Holmström som har gjort helt underbara illustrationer. Bilderna har sådana detaljer och färgerna är helt underbara. Det kan vara de finaste bilderna jag någonsin har sett i en bok faktiskt. SÅ bra är det. 
 
Jag rekommenderar helt klart "Juläventyret i Trollskogen". En perfekt högläsningsbok som både barn och föräldrar kommer att njuta av.
 
 

Postat av: A holly jolly christmas / Amanda

Åååh den verkar supermysig:)

2014-10-08 @ 22:18:45
URL: http://ahollyjollychristmas.blogspot.se
Postat av: Elisabet Österlund

Tack! Jag blir mycket glad av att du uppskattade boken. Visst är Karin en gudabenådad illustratör!

2014-10-09 @ 18:26:56
Postat av: Karin Holmström

Hej!

Hälsningar från en illustratör som sitter vid datorn och rodnar ända upp till hårfästet av berömmet! Min bror hittade ditt blogginlägg och länkade det till mig. Jättekul att du tycker om boken! :) Ha en fortsatt trevlig väntan på julen!

/Karin

2014-10-09 @ 18:30:54
URL: http://karinholmstrom.fi
Postat av: Lylv

Åh, det ser ut att vara en väldigt fin bok! Jag älskar också både julen och böcker, så tycker det är väldigt roligt när du gör sådana här recensioner. Julböcker är underbara och på ett sätt kanske barnböcker visar julen på ett finare sätt än vuxenböcker... :)

2014-10-11 @ 14:55:24
URL: http://lylvsjul.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.