Christmas cupcakes

Idag blev det bakning igen. Jag googlade på "julrecept" och fastnade tillslut för Leilas christmas cupcakes. Cupcakes är enkla att göra och så går det relativt fort, och ibland är det ett sånt recept man vill ha när man inte riktigt orkar stå i köket hela dagen.
 
Jag fick hem två av Dr.Oetkers nyheter för ett tag sedan som jag tänkte prova. Dels fick jag ett paket med färg som man kan smaksätta allt från grädde till kristyr med, och så fick jag ett paket med neonströssel. En av färgerna var röd, vilket jag tyckte skulle passa bra med tanke på att det är christmas cupcakes. Hur mycket färg jag än tog blev det dock bara rosa så det var ju tråkigt. Speciellt juliga blev dom alltså inte, men smaken av pepparkaka kom verkligen fram och det är väl trots allt det som räknas.
 
Leilas christmas cupcakes
Ingredienser:
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
3 tsk pepparkakskrydda
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
100 g mörk choklad 70 %
 
White chocolate frosting:
200 g vit choklad
200 g philadelphiaost
Valfri garnering
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa strösocker, vaniljsocker och ägg vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmeten och tillsätt gräddfil och kaffet.
Blanda kakao, bakpulver, vetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.
Rör ner chokladen i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.
 
Frostingen:
Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och låt svalna.
Rör philadelphiaosten krämig tillsammans med den smälta chokladen.
Ställ in den i kyl eller frys och låt den stelna något.
Bred frostingen på cupcakesen och garnera med guld eller silver non-stop eller röda cocktailbär.
 
 
 

Postat av: Jul hos Tess

Åh, jag älskar det receptet! Bakar dem varje jul :)
Håller med om att de inte är så juliga som de är, men jag brukar använda juliga bakformar till dem. Bäst blir det med röda glansiga formar :)

2014-10-30 @ 12:49:46
URL: http://julhostess.blogg.se
Postat av: Sockerälskaren

Mums dom där cupcakesen såg riktigt goda ut <3

2014-10-31 @ 20:48:46
URL: http://sockerpasta.net



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.