Saffranskladdkaka med mandelmassa och vit choklad

Fredag och kladdkakans dag - kan det bli så mycket bättre?
 
Ett av mina mest lästa inlägg förra året var just ett recept på en kladdkaka så varför inte bjuda på en favorit i repris? Denna blev verkligen helt fantastisk och är svår att misslyckas med. 
 
 
Saffranskladdkaka med mandelmassa och vit choklad
Ingredienser:
125 g smör
100 g vit choklad
0,5 g saffran (1 påse)
2 1/2 dl strösocker
1 ½ dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
2 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Smält smöret i en kastrull på svag värme. Bryt sedan chokladen i mindre bitar och låt den smälta i smöret.
Häll i saffranet och ställ kastrullen åt sidan.
Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt sedan smörblandningen, mandelmassan och till sist äggen. RÖR till en fin smet.
Häll smeten i formen och grädda i ungefär 30-35 minuter i mitten av ugnen.
 
 

Postat av: Denise - Min Glittriga Jul

Men så gott det såg ut. Åt saffranskaka igår, köpt dock, så den här är nog godare :)

2014-11-07 @ 09:15:33
URL: http://minglittrigajul.blogg.se
Postat av: Martina

Denna goding ska jag helt klart göra i helgen.. allt jag älskar i ett! :)

2014-11-07 @ 22:02:38
URL: http://jultiden.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.