Saffranscheesecake

God kväll!
Idag har vi varit iväg på farsdagsmiddag där vi till efterrätt blev bjudna på en riktig smakexplosion av JUL. En dessert helt och hållet i min smak så självklart bad jag om recepetet. Är ni lika stora saffransälskare som mig tror jag att ni kommer gilla den också :)
 
 
SAFFRANSCHEESECAKE (8 bitar)
Botten:
100 g smör
175 g pepparkakor
 
Fyllning:
1 kuvert saffran (0,5 g)
1 sockerbit
500 g kesella
1 dl strösocker
4 ägg
 
Gör såhär:
Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Krossa pepparkakorna, gärna i en matberedare.
Blanda smör och pepparkakssmulor. 
Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smörj formen.
Fördela pepparkakssmulorna i formen, tryck till med handen. Låt stå svalt i 30 minuter.
Fyllning: Stöt saffran och en sockerbit så att allt blandas till ett fint pulver.
Rör ihop kesella, saffran och strösocker, vispa ner ett ägg i taget och häll därefter smeten i formen.
Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 30 minuter, ta ut och låt svalna.
Placera därefter kakan i kylen och låt den stå och stelna i ca 3 timmar.
Servera med lättvispad grädde och bär, till exempel hallon och björnbär.
 

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Mums!

2014-11-09 @ 20:12:57
URL: http://rememberthiis.blogg.se/
Postat av: Martina

Det säljs nu digestivekex med smak utav pepparkaka, perfekt som cheescakebotten! Ska nog ge mig på denna underbara cheesacake i helgen.. hehe :)

2014-11-10 @ 19:28:22
URL: http://jultiden.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.