Risgrynsgröt i ugn

Hej på er!
Fyra veckor kvar till första advent - härligt va!?
 
Jag är ingen morgonmänniska och när det gäller frukost vill jag att det ska gå fort. Risgrynsgröt är dock bland det bästa jag vet och det tar ju faktiskt tid att göra. Just därför bestämde jag mig för att göra gröten igår, i ugnen och sedan låta den stå där över natten. Smidigt värre! Man slipper passa, det bränns inte vid och det kokar inte över. 
 
Risgrynsgröt i ugn: (6-8 portioner)
Ingredienser:
3 dl grötris
6 dl vatten
En nypa salt
12 dl mjölk
Några kanelstänger
Socker efter tycke och smak
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader.
Koka upp grötris, vatten och salt i en kastrull som tål att vara i ugnen, jag använde en gjutjärnsgryta.
Låt koka i ett par minuter och häll sedan i mjölk, kanelstänger och socker. 
När det börjar bubbla, ta grytan från plattan.
Sätt över en fuktig handduk och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter.
Ska man inte äta gröten på en gång går det bra att stänga av ugnen och låta den stå tills morgonen och då värma på. I så fall kan man behöva värma upp gröten med lite mer mjölk om den känns "torr".
 
 

Postat av: Luna

Åh ljuvligt! Har inte ätit risgrynsgröt än i år :O Kanske får det lov att bli lite gröt någon morgon snart :D

2014-11-03 @ 09:46:15
URL: http://flunischristmas.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.