Brownies med pepparkaksdeg och choklad

EN ynka vecka kvar till första advent. Ligger ni i fas?

Något jag bakat i ett par år nu är brownies med pepparkaksdeg och choklad. Degen och chokladen gifter sig otroligt bra tillsammans med den kladdiga brownien och resultatet blir såååå gott. Här går det att variera sig när det gäller vilken choklad man använder i "fyllningen" men jag tycker att vit blir allra bäst.
 
Brownies med pepparkaksdeg och choklad
Ingredienser:
200 g mörk choklad
200 g smör
4 ägg
2 ½ dl vetemjöl
150 g vit choklad
2 dl socker
1 krm salt
Pepparkaksdeg
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader och flytta ner gallret till den nedre delen.
Smält smöret försiktigt i en kastrull. Dela den mörka chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
Rör till en jämn smet och ställ kastrullen åt sidan.
Vispa ägg och socker lätt. Rör sedan ner chokladsmeten i ägg-sockersmeten.
Blanda sedan i salt och vetemjöl och rör noga tills smeten är helt slät.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant (ca 22 cm i diameter).
Hacka vit choklad och tryck ner i smeten och tryck sedan ner bitar av pepparkaksdeg lite här och var.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 15 minuter.
Låt svalna och ställ i kylskåpet.
 
Kakan kan frysas.
 
 
 




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.