Dricker ni aquavit?

Dricker ni aquavit under julen?
Det har inte jag gjort tidigare men i år ser det ut som att det blir så. Samtidigt som jag fick Herrgårdsglöggen fick jag även en "limited edition" av klassikern Linie Aquavit - Linie Aquavit Double Cask. Det är säljstart imorgon och du får en flaska på 700 ml för 299 kronor.
 
 
Jag tycker det är en bra aquavit. Både jag och sambon kom överens om att den inte är sådär "jobbigt" kryddig som många andra liknande produkter brukar vara. Det är en mildare smak vilket gör den behagligare att dricka. 
 
Eftersom alkoholhalten ligger på 41,5 % är det i princip omöjligt att urskilja några smaker utan det känns som en vanlig snaps ungefär. 
 
Såhär skriver Arcus Sweden själva om sin Linie Aquavit Double Cask:
"Den traditionella lagringsprocessen av Linie sker i 500 liters sherryfat under tolv månader i Oslo och fyra månader till sjöss över ekvatorn och tur och retur till Australien. Väl tillbaka i Oslo förflyttas den traditionella Lysholms Linie över till madeirafat för ytterligare lagring i sex månader. Resultatet blir en Double Cask. En distinkt akvavit med en subtil kryddkaraktär och framträdande toner av ek, vanilj, Karamell och torkad frukt. Akvaviten är fyllig och rund i stilen och kan med fördel avnjutas som avec"
 
Gillar man aquavit tror jag att man kommer att gilla denna också, kanske till och med snäppet bättre än de andra sorterna. Som sagt, säljstart imorgon och själv skulle jag kunna tänka mig att köpa ytterligare en flaska enbart på grund av etiketten ;)




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.