Vintermjöd

För ett tag sedan hittade en spännande flaska från Mjödhamnen hem till mig. "Vinter" som drycken heter beskrivs som "en halvtorr kryddad blend av nio olika mjöd". Jag har aldrig tidigare druckit mjöd, vilket gjorde det extra spännande att få prova på. Jag menar, glögg har jag ju druckit i måååånga år och vet hur det smakar men mjöd är något helt nytt för mig.
 
Kolla in flaskan förresten. Den var så lång så det var svårt att få en bra bild av den. En mer rättvis bild av den kan ni hitta bland annat HÄR. Ja jäklar, nu ser jag ju hur kass bilden verkligen blev....men ja, det finns bättre pressbilder som sagt för det är en riktigt fin flaska.
 
 
Jag hade inte ens kunnat föreställa mig smaken innan jag drack och det första som slog mig var att det smakade väldigt....annorlunda? Inte annorlunda som i något dåligt utan annorlunda som i något spännande och nytänkande. 
 
För att börja med doften så doftade det en blandning av vin och öl. Och smaken var faktiskt densamme. Huvudkryddan i mjöden är pomerans, vilket gör att den faktiskt känns ganska julig. Tanken är att man ska dricka "Vinter" som måltidsdryck och jag tycker absolut att den skulle passa till julbordet. Vore det inte lite roligt att skippa julölen och julmusten ett år och dricka MJÖD? Jag har självklart inte hunnit prova dricka den till julmat men till min saffranskyckling och det fungerade alldeles utmärkt. Jag tycker även att den fungerar att dricka precis som den är också, och godast är den kall.
 
Jag trodde aldrig att jag skulle uppskatta smakerna vin och öl i en och samma dryck men det gör jag faktiskt. "Vinter" känns som en spännande dryck såhär års och med tanke på den fina flaskan skulle jag också vilja påstå att det är en perfekt julklapp. Hur ofta får man mjöd i paketet liksom?
 
Mjödhamnen tipsar även om att drycken går att värma upp tillsammans med lite honung och nejlika för en unik glögg. Jag har en skvätt kvar i flaskan, så varför inte?
 
 
"Vinter" har en alkoholhalt på 12,5 %, säljs i flaskor på 750 ml och kostar 193 kronor.
 
 

Postat av: Lina

Mums!!

Svar: :)
Amandas jul

2013-11-15 @ 13:28:20
URL: http://linaohlsen.se
Postat av: Josefine

Låter inttessant! Jag har inte heller druckit mjöd förut :P

Svar: Prova!! :)
Amandas jul

2013-11-15 @ 14:19:01
Postat av: Jul hos Linda

Vi dricker mjöd vid valborg här i Finland, men med alkohol har jag aldrig smakat. Låter spännande :)

Svar: Jaså? Kul! :) Ja, det var verkligen spännande!
Amandas jul

2013-11-15 @ 14:48:03
URL: http://julhoslinda.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.