Ännu mer saffransbak

Hej på er!
Har ni haft en bra helg?
Idag är det 24 november och om en månad är det alltså självaste julafton. Rätt skumt faktiskt. Vid den här tiden om en månad har Kalle Anka och hans vänner precis tagit farväl för detta år och vi är förmodligen hungriga och väntar på att potatisen ska koka klart.
 
Idag har jag äntligen tagit tummen ur och bakat Ericas saffransbullar som hon skrivit om måååånga gånger i sin blogg. Jag tänkte ett tag ge upp när jag höll på med degen för jääääklar vad jobbigt det var utan hushållsassistent och till sist strejkade elvispen med degkrokarna på. Det luktade bränt i hela köket och jag trodde ett tag att den skulle brinna upp, men äh, det löste sig, och tur var väl det :)
 
Efter jäsningen såg degen ut såhär. Det är svårt att få den underbara färgen på bild men aaaah vad gul och härlig den var!
 
 
Jag är supernöjd, verkligen supernöjd. Bullarna blev fantastiskt goda och saftiga och Erica höll verkligen vad hon lovade ;) Jag gjorde dock inga släta bullar som jag doppade i smält smör och socker utan jag gjorde en mandelmassfyllning istället, vilket gjorde bullarna äääännu saftigare.
 
Receptet nedan är alltså kopierat rakt från Ericas julblogg.
 
Saffransbullar på Kramforsvis
48 bullar
 
Degvätska:
7,5 dl varmt vatten
300 gram smör
2,5 - 3 dl vit baksirap
2 gram (4 kuvert) saffran
1 ägg
 
Torra prylar, blandas i vetemjölpaketet:
2 kg vetemjöl minus 5 dl!
2 påsar torrjäst för söta degar
2,5 dl mjölkpulver
 
Gör så här:
  • Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta.
  • Tillsätt baksirap och saffran. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg.
  • Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna.
  • Jäs i 30 minuter under handduk.
  • Baka ut runda, släta bullar. Jäs en gång till i 30 minuter under handduk.
  • Pensla bullarna med vatten (inte ägg!) och grädda i 7-8 minuter i 200 grader
Och som sagt, vill ni inte ha släta bullar så är det bara att kavla ut degen, fylla den med smör och mandelmassa (eller vaniljsocker?) och göra vanliga bullar. Eller så gör ni hälften släta och hälften fyllda :)
 
 
Jag hann frysa in bullarna innan fler och bättre bilder togs...men ni hajjar va? Dom är underbara ;)

Postat av: felicia

gott :)

2013-11-24 @ 16:17:16
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: countrylivingintheciity.blogg.se

Ja de såg verkligen jättegoda ut! Jag kommer nog att börja med bakningen nästa helg.
Kram!

Svar: Kul! Vad ska du baka för något? :)
Amandas jul

2013-11-24 @ 16:21:06
URL: http://countrylivingintheciity.blogg.se/
Postat av: Emmas Jul

Åhhhh så goda de ser ut!

Svar: Det var jättegott :)
Amandas jul

2013-11-24 @ 20:58:21
URL: http://fames.se/emmasjul/
Postat av: Maries strålande jul

De ser verkligen goda ut!

Svar: Ja, det var de :)
Amandas jul

2013-11-24 @ 22:34:45
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Erica Nilsson

Kul att du gillade receptet.
Det är alltid lite nervöst att uppmana nån att prova -jag menar... Jag skryter så jädra mycket om dem där degen haha

Svar: Haha, ja, jäkla tur att den levde upp till förväntningarna ;)
Amandas jul

2013-11-24 @ 23:14:57
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Erica Nilsson

:-)

2013-11-24 @ 23:36:49
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.