Saffransmuffins med mandelmassa och vit choklad

Årets sista bakning är gjord...tror jag. Det kan hända att jag får för mig att göra något i helgen eller så men det är ingenting planerat utan nu har jag gjort allt jag vill ha gjort. 
 
Igår bakades det muffins. Jag fick hem bullformar och tårtdekorationer från Kalaspinglan för ett tag sedan, men formarna fick agera muffinsformar, vilket fungerade bra i en muffinsplåt, och dekorationerna blev perfekta på dessa muffins med lite grädde på toppen. Helt klart något att bjuda på. Trots att det är så enkelt kommer gästarna att bli imponerade för det är snyggt trots allt ;)
 
 
SAFFRANSMUFFINS MED MANDELMASSA OCH VIT CHOKLAD
 
Ingredienser: (12 stycken muffins)
150 g smör eller margarin
1 g saffran (2 pkt)
2 ägg
1 dl strösocker
200 g mandelmassa
50 g vit choklad (jag använde Fazers nyhet med citron för en touch av just citron)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Gör såhär:
Sätt på ugnen på 175 grader.
Smält smöret/margarinet tillsammans med saffran på svag värme i en kastrull. 
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop saffranssmöret med sockersmeten.
Riv ner mandelmassan. Rör om då och då så slipper det bli en stor klump.
Grovhacka den vita chokladen och blanda även ner den i smeten. 
Blanda vetemjöl och bakpulver i en annan bunke och vänd sedan ner det i smeten. Rör inte mer än nödvändigt.
Fyll muffinsformar, antingen på en vanlig plåt eller i en muffinsplåt.
Grädda mitt i ugnen i cirka 15-20 minuter. Muffinsarna ska fortfarande vara liiiiite kladdiga i mitten.
 
När muffinsarna svalnat HELT och gärna fått stå i kylskåp en stund:
Vispa grädde, spritsa ut på varje muffins och garnera med det ni har hemma.
 
 
 
 
Formarna hittar ni HÄR och tomtarna HÄR.

Postat av: Jul hos Linda

Men gud så gott det ser ut... Fast jag gillar ju varken saffran eller mandelmassa :D

Svar: Oj, det har jag lite svårt att förstå faktiskt ;) Det som är så underbart!
Amandas jul

2013-12-18 @ 08:22:36
URL: http://julhoslinda.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.