Rocky road....fast ändå inte.

Igår gjorde jag som sagt julgodis igen och förmodligen blir det inte så mycket mer i år. Eller ja, vi får se, det är ju trots allt två veckor kvar till jul så nåååågot mer måste jag väl kunna göra ;)
 
För några veckor sedan fick jag hemskickat några påsar med Fazers nyhet "Dumle Dark". Denna Dumle med mörk choklad är inte riktigt lika söt som orginaldumlen och jag gillar verkligen den lite vuxnare smaken. Det var inte svårt att fundera ut vad jag skulle göra med den.
 
I alla fall så blev det Rocky road....fast ändå inte. När jag jämför med Leilas orginalrecept så är det inte mycket som stämmer med mitt recept. Chokladen, lite av nötterna och dumlen. Marschmallows har jag skippat i år för jag har egentligen aldrig tyckt om det så varför använda det egentligen? Det ser bara snyggt ut, men jag föredrar gott framför snyggt.
 
Ah, här kommer i alla fall mitt recept på Rocky road....fast ändå inte ;)
 
Rocky Road, A'la Amanda (Det blir två glassbyttor typ)
Ingredienser:
500 g ljus choklad
200 g mörk choklad med pistage (funkar bra med naturell också)
Två påsar Dumle dark
1 påse maltesers
4 dl salta nötter (pistage + cashew)
4 kakor med chokladbitar i (finns många varianter på affären, ta din favorit)
 
Gör såhär:
Smält hälften av chokladen ovanför ett vattenbad. Kom ihåg att ha en ganska stor kastrull/bunke eftersom mycket ingredienser ska blandas ner sedan.
Hacka resten av chokladen och rör ner i den smälta chokladen.
Klipp varje dumle i tre delar, skala pistagenötterna och bryt kakorna i mindre bitar. Blanda allt med maltesers och jordnötterna i en skål.
Tillsätt alltihop i chokladen och rör om. 
Häll över hela smeten på en plåt med bakplåtspapper på. 
Lägg in plåten i kylskåpet för att stelna. När det stelnat, ta ut plåten och skär i bitar.
 
 

Postat av: linah

åå så gott:D

2013-12-09 @ 17:13:37
URL: http://linaheve.forme.se
Postat av: Helenes underbara jul

Nom nom. Låter godare än Rocky road!

Svar: Ja, jag tycker det i alla fall. Leilas är lite för tråkiga för min smak :)
Amandas jul

2013-12-09 @ 17:26:16
URL: http://helenesjul.blogspot.se
Postat av: josefine

Tycker det är mycket roligare när man gör sin egna lilla twist!

Svar: Ja, visst är det så :)
Amandas jul

2013-12-09 @ 22:40:52
URL: http://tusenjuleljus.blogspot.com
Postat av: ≈Sanna≈

Just det här receptet ska jag testa inser jag nu. Passar mig bättre i smaken än de jag gjort tidigare. Tack för ditt recept!

Svar: Kul att du tror det! Hoppas du kommer att gilla det :) Ha i det du själv tycker är gott! Kinapuffar funkar till exempel väldigt bra också..
Amandas jul

2013-12-10 @ 08:25:08
URL: http://cdwoman.blogspot.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.