Mjölkchokladtryffel

För ett par år sedan gjorde jag ett recept på Mjölkchokladtryffel från tidningen Amelia Jul. Tidningen försvann och de senaste åren har jag längtat och googlat efter dessa tryfflar, helt utan resultat. Därför blev jag så glad när jag hittade tidningen för några veckor sedan och det var alltså dessa tryfflar jag gjorde igår.
 
Det som är viktigt när det gäller dessa tryfflar är att man mäter ingredienserna NOGA för att få den rätta konsistensen på tryffeln. Jag fuskade lite med detta, vilket gjorde att det blev en aning för lös och tryfflarna blev inte sådär superfina. Men vad gör egentligen det när dom var lika goda som jag kommer ihåg det!?? :)
 
MJÖLKCHOKLADTRYFFEL
Ingredienser:
250 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
25 g rumsvarmt smör
 
Till dekoration:
2 dl (125 g) hackade hasselnötter
200 g mjölkchoklad
 
Gör såhär:
Bryt chokladen till tryffeln i mindre bitar. Mät upp vispgrädde, honung och smör i en kastrull.
Tillsätt chokladen och låt smälta ihop på låg temperatur. Rör då och då och dra kastrullen från värmen när tryffelsmeten blivit jämn och blank.
Låt tryffeln svalna lite och sedan stelna i kylskåp i minst 4 timmar. Du kan även ställa in tryffelsmeten i frysen för att göra den hårdare och lättare att hantera.
Häll ut nötterna hela i en ugnsform och rosta dem i mitten av ugnen i 225 grader i 8-10 minuter eller tills de börjar bli gyllenbruna och dofta gott. Passa noga så att de inte bränns och rör om då och då.
Låt svalna och gnugga bort de lösa skalbitarna. 
Rulla kulor av tryffeln. Torka gärna händerna med hushållspapper mellan varje kula, så går det lättare.
Låt tryffelkulorna stå i frysen i drygt 20 minuter tills de känns tillräckligt hårda för att doppa.
Hacka nötterna. Smält chokladen till doppningen och doppa kulorna först i chokladen och därefter i nöthacket. Låt stelna och förvara sedan i kylen.
 
 

Postat av: Nathalié - Nybliven mamma till Charlie <3

tryffel är såå gott =) jag gjorde nutellatryfflar förra helgen, riktigt goda.

Svar: Åh, det lät gott! Såg du hade receptet på bloggen, kanske ska prova :)
Amandas jul

2013-12-08 @ 15:23:06
URL: http://livetomyarp.com
Postat av: Annas Strålande Jul

Det ser ju jättegott ut. Så fint du gjort! :)

Svar: Det var jättegott, men inte jättesnyggt ;)
Amandas jul

2013-12-08 @ 16:30:06
URL: http://julstralandejul.blogspot.com
Postat av: Anonym

oj farligt gott!

2013-12-09 @ 15:16:13
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.