Recensioner - Natur & Kultur

Nu när vi gått in i november är det dags att börja tänka på julklappar. Det är inte det allra lättaste att veta vad man ska köpa till alla, vad önskar sig egentligen en pappa eller lillasyster egentligen? Mitt tips är en BOK. En bok funkar alltid, oavsett om det handlar om farmor eller pojkvännen. Alla uppskattar en bra bok.
 
Idag har jag två boktips och dessa böcker är till för dom som tycker om matlagning, och ja, vem gör inte det EGENTLIGEN? Dessa böcker kommer från Natur & Kultur förlag och jag har fått böckerna som recensionsex.
 
 
 
Gunilla Eldh - GI & LCHF Deluxe
GI och LCHF är två väldigt populära "dieter" nu för tiden som man egentligen inte ska kalla för dieter, utan mer för en livsstil där man väljer att skära ner på kolhydraterna och istället äta mer protein och framför allt fett. Jag har själv ätit enligt LCHF till och från i två år och lyckats gått ner 32 kilo så visst fungerar det. Det finns hur många kokböcker som helst med just GI och LCHF-recept och detta är en ny bok.
 
För det första måste jag säga att boken är stilren och inbjuder till läsning. Jag gillar namnen på kapitlen i boken som bland annat är "Enkelt är elegant" och "Festligt med färg". Det jag gillar med denna bok är att recepten är väldigt annorlunda om man jämför med liknande böcker. Det är inga vanliga "köttbitar med beasås" utan det är betydligt roligare recept, som visserligen känns mer krångliga, men ändå. Vad sägs som "Örtkryddad fläskfärs med tomatsås", "Anka med apelsinsås" och "Grönsaksbakelse". Allting låter hur gott som helst samtidigt som bilderna känns väldigt tilltalande. En bra och genomtänkt receptbok med många intressanta recept. Det som drar ner betyget lite är att svårighetsgraden känns ganska hög i de flesta recepten.
 
Betyg: 4/5
 
Jonas Cramby - Texmex från grunden
Jag älskar texmex och därför var det otroligt roligt att jag fick recensera en sån bok. Boken är skriven av Jonas Cramby och denna bok innehåller utan tvekan allt man kan tänka sig i texmex-väg.
 
Boken är uppdelad i sju delar. Grunder, frukost, antojitos, tacos, barbecue, desserter och drinkar. Man hittar recept på allt från goda såser till tortillasoppa och som sagt drinkar. Denna bok är verkligen fullproppad med en massa härliga recept som även känns relativt enkla att göra. Mycket handlar om vilka kryddor man har hemma och just kryddor är ju faktiskt inte speciellt dyrt.
 
Hos oss ser en tacokväll ofta likadana ut. Det är köttfärs, grönsaker, chips, tortillas och creme fraiche. Visst, det är gott men denna bok uppmanar en till att göra det ännu godare och framför allt roligare. Det finns så många goda såser att göra utan att man behöver lägga ner någon längre tid på det och i denna bok hittar man massor.
 
Till den som gillar texmex är detta en toppenbok, Ett stort plus till bilderna som gör så att man blir sugen på tacos.....nu!?
 
Betyg: 4.5/5
 

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Texmexboken är jag lite sugen på. Men jag har infört kokboksförbud ett tag. Jag har nästan en hel Billy med kokböcker....

Det blev nåt skumt när jag skulle svara på din kommentar nyss, men gud, jag fattar inte hur du hinner med alla recensioner. Jag har fullt upp med glöggen haha

Svar: Ja, borde införa bokförbud överhuvudtaget jag, haha.
Mmmm, har kanske tagit på mig lite väl mycket kan jag känna ibland, men är van vid att just recensera så det går rätt fort, samtidigt som jag äääälskar paket :)
Amandas jul

2012-11-01 @ 23:59:37
URL: http://tomtensdotter.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.