Angående sponsorer och sånt

Jag har fått en hel del kommentarer den senaste månaden med frågor angående hur och varför jag får så mycket grejer hemskickade av olika företag. Jag har inte svarat på någon kommentar eftersom jag tänkte att jag istället skulle skriva ett inlägg om det hela. Många kanske ser mig som en "tiggare" eller som en girig människa, men det är inte riktigt det allting handlar om.
 
Detta är tredje året jag driver denna julblogg och bloggen har bara blivit större och större. Livet som julbloggare är något jag verkligen ÄLSKAR, eftersom jag får skriva om något som står mig väldigt nära hjärtat och samtidigt få en massa fina kommentarer av framför allt andra julbloggare som även dom förgyller mitt liv.
 
I år har jag drygt 40 olika företag som sponsrar min blogg på ett eller annat sätt. Jag tar både emot mail av företag som är intresserade av att synas på bloggen men skickar också egna mail till företag med en förfrågan om ett samarbete. Ett samarbete betyder inte att jag tar emot en massa gratis produkter och sedan är det inget mer med det, utan ett samarbete är att jag får prova produkter och sedan visa upp och recensera dessa i bloggen. Det blir alltså en win-win situation. Jag skulle ALDRIG dricka en glöggflaska eller läsa en bok som jag fått sponsrad utan att visa upp dom i bloggen. Det är inte rätt när man har en överenskommelse med företaget som väljer att sponsra.
 
Jag begär aldrig av ett företag att jag ska få en massa gratis produkter från dom, utan jag föreslår ALLTID ett sätt för dom att synas på min blogg och därmed nå ut till flera. Sedan är det upp till företaget att bestämma om dom vill inleda ett samarbete eller inte. De flesta företag jag varit i kontakt med har varit supertrevliga, oavsett om de vill eller inte, och det tycker jag är roligt. Får jag ett "nej" från ett företag men mejlet ändå är trevligt utformat så kommer jag ju ändå ihåg detta företag som ett trevligt och seriöst sådant.
 
Att ta emot sponsring är inte bara lycka hela tiden för det är en hel del jobb som ska göras. Visst, glögg är gott men att få i sig 20-30 flaskor och samtidigt analysera allihopa är tufft och kräver planering. Det är roligt med böcker men det tar också tid att läsa och sedan formulera sig i recensionerna man skriver. Allting jag gör görs på tidpress och jag tar på mig mycket jobb, vilket jag tycker är viktigt att veta.
 
Nu när jag skrivit ett inlägg om detta med sponsring så får ni mer än gärna kommentera och fråga saker ni undrar över, så ska jag försöka svara på kommentarerna så gott jag kan :)
 
Jag är alltså inte en girig människa som tigger gratis produkter från företag. Jag gör detta inte bara för mig själv utan även för företagen och först och främst mina läsare. Att tipsa om olika juliga produkter tycker jag passar utmärkt i en julblogg, eller hur? :)
 
 
 

Postat av: Madde

Jättebra att du tar upp detta. Jag får flera mail i veckan från bloggare som tigger saker utan att nämna något hur jag som företagare ska få ut något av det. Sponsrar man någon så ska man få samma arbete tillbaka som produkten kostat mig att "ge bort". Det finns såklart många fina bloggare som har jättebra förslag och idéer till samarbete också, men ibland blir man bara så trött på dessa tiggare. Kul att det går bra för dig och att så många vill samarbeta :)

Svar: Jag kan tänka mig det och dessa människor förtjänar nästan inte ens ett svar! Ett samarbete är som sagt något som båda parterna ska få ut något av, det är viktigast tycker jag! :) Tack! Ja, det är jättekul :)
Amandas jul

2012-10-28 @ 14:10:21
URL: http://cochise.blogg.se
Postat av: Falksonchristmas

Mycket bra inlägg! Företag idag försöker hitta efferktiva och nya sätt att marknadsföra sina produkter, detta genom att bland annat försöka hitta nya kanaler med anknytning till deras kundgrupper. Att driva en blogg och att seriöst testa och kommentera dom produkter man får tillskickat sig ser jag som en möjlighet till bra och hyfsat oberoende resultat. Jag tror inte företag bara skickar och skickar produkter om det inte ger dom något tillbaka. Och vi som läser bloggar mm. är smartare än så vi kan säkert utläsa om en bloggare är seriös eller bara "smörar" för att få mer produkter. Så mitt råd till alla "tiggare" sluta tigga! Läs seriösa bloggtester och köp sedan produkterna ni blir nyfikna på.

Keep up the good work Amanda!

Svar: Tack för din kommentar!
Amandas jul

2012-10-29 @ 09:00:14
URL: http://falksonchristmas.cybersite.nu/
Postat av: Sandra

Det här är en oerhört intressant fråga! Dessutom är det en väldigt knivig fråga...

Jag har ingen julblogg, men däremot en skönhetsblogg. Vi skönhetsbloggare har länge kämpat med denna fråga, eftersom det finns en stor andel bloggare som tar betalt(produktprover, PLUS annan ersättning) för att skriva om företags produkter - utan att överhuvudtaget nämna att de fått ersättning för det specifika inlägget. (Brott mot marknadsföringslagen.)
Och får man betalt så skadas ju givetvis ens omdöme, hur gärna man än vill tro annat.

Men iallafall - att ta emot produktprover är väl en självklar del i recenserandet? Nog för att man brinner för sin blogg, men att ta pengar ur egen ficka och _betala_ för att företag skall få marknadsföring? Det är ju helt enkelt absurt.

Svar: Kan tänka mig att det är rätt svårt som skönhetsbloggare och det låter sjukt, det du säger om att man betalar för att ett företag ska synas. Får man saker sponsrade så MÅSTE man berätta att man FÅTT dom och inte KÖPT dom, det är det lag på som du säger.
Lycka till med bloggandet!
Amandas jul




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.