Ripa glögg

God morgon på er!
Hade en riktig skitdag igår med tvärstopp i alla avlopp, översvämning i hela köket och en bloggdator som valde att lägga av helt och hållet när jag behövde den som mest. Nu har jag torkat tårarna och beställt en ny och ännu bättre dator så förhoppningsvis kommer den imorgon. Det var därför det inte bjöds på mer än ett inlägg igår och detta är nog det enda jag kommer skriva idag också. Det är tur att vi inte är mitt i december i alla fall ;)
 
I helgen har det druckits glögg och denna gång var det Ripas tur. Jag fick två flaskor och en glöggbox hemskickad - två vinglögger och en starkvinsglögg.
 
 
Ripa - Starkvinsglögg med smak av peppar och chili, 14,5 %
Detta kan tyckas vara en spännande smakkombination, men vi tre som drack glöggen blev väldigt besvikna. Vart var glöggsmaken?? På grund av den starka smaksättningen fick glöggen en bismak av tall och glöggkryddorna kom aldrig riktigt fram. Själva smaken var tunn samtidigt som pepparsmaken tog över och skapade en konstig dryck. Den var lite godare att dricka ljummen än varm men skillnaden var inte direkt stor.
 
Nej, detta var ingen glögg som smakade glögg, och det är ju trots allt glöggsmaken jag är ute efter, oavsett smaksättning. Hade man minskat på peppar och chili och lyft fram kryddorna så hade det kunnat bli en god glögg, nu blev det magplask.
 
Betyg: 2/5
 
Ripa Glüwein - Vinglögg med smak av finaste kryddor och citrus, 8,5 %
Citrus verkar vara inne i år eftersom även Blossas årgångsglögg har en smak av yuzu, som också är en citrusfrukt. Jag har lite svårt att föreställa mig smaken citrus i glögg, men självklart var det spännande att prova. 
 
I denna glögg framträdde tyvärr citrusen alldeles för mycket och glöggen blev näst intill syrlig, vilket kändes helt fel. Smaken kändes otroligt tunn och inte heller här lyckades kryddorna komma fram och skapa en glöggsmak. Glöggen smakade mest vin med en touch av citrus och det var väl inte riktigt det som var meningen!?
 
Betyg: 2/5
 
Ripa - Vinglögg, gjord på ekologiskt odlade druvor, 12 %
Första gången jag dricker glögg på "bag in box" och jag tycker det är jättebra att det finns sånt. Även Blossa har ju en tvåliters-box att köpa, och det är perfekt när man får storfrämmande eller bara är....glöggsugen? ;)
 
I vilket fall som helst så var detta Ripas bästa glögg enligt oss här hemma. Förutom att glöggen är ekologisk så har den även en riktigt bra smak och äntligen tittar glöggkryddorna fram på ett bra sätt. "Såhär ska en starkvinsglögg" smaka sa min sambo och svägerskan kunde bara hålla med. Trots alkoholhalten på 12 % så smakade det inte jättestarkt och det uppskattar åtminstone jag. I och med detta tycker jag att smakerna kommer fram ännu bättre och i denna glögg får vi både känna doften och smaken av glöggkryddor.
 
En perfekt box att köpa hem när man är flera i familjen eller till glöggprovningen. 
 
Betyg: 4.5/5

Postat av: Tomtenissan

Nej, fy...det där lät inget vidare. Hoppas det ordnar sig snart och att det inte blir massa vattenskador och såklart ska datorn strejka då det är som värst. :(


Svar: Nej, lite tungt var det igår, men förhoppningsvis har vi klarat oss utan vattenskador i alla fall! Ja, men man får se det från den positiva sidan, nu får jag en ännu bättre dator och nytt är alltid kul :) Och som tur är klarade hårddisken sig!
Amandas jul

2012-11-12 @ 13:11:42
URL: http://tomtenissansjul.blogg.se
Postat av: Wildrose

Synd att det inte smakade så gott för det var ju fina flaskor.

Varifrån är glöggen förresten?

Svar: Ja, precis! Trycker du på de röda länkarna i inlägget så hittar du till hemsidan :)
Amandas jul

2012-11-12 @ 13:54:19
URL: http://wildrose.blogg.se
Postat av: Wildrose

Ah! Var det så enkelt! :)

2012-11-12 @ 15:22:56
URL: http://wildrose.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Oj vad olika vi tyckte om chilin - jag tyckte att det var en bra rödvinsglögg med en hint av chili. Supergod! Gillade den vanliga vinglöggen också. Glühwein duger. Men när det finns så mycket annat gott så hamnar den nog inte här igen.

2012-11-12 @ 20:14:34
URL: http://tomtensdotter.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.