Fler juliga boktips

Jag har fått hem två recensionsexemplar från Lindskog förlag. En pocketbok som heter "En tankfull jul" och en inbunden bok som heter "Mr Moose räddar julen"
 
 
 
Andreas Steinhöfel - Mr Moose räddar julen
"Mr Moose räddar julen" handlar om pojken Bertil Wagner som bor tillsammans med sin mamma och storasyster. En dag störtar en älg in genom taket i familjens hus. Älgen, som kan prata, berättar att han heter Mr Moose och jobbar åt självaste Jultomten. Eftersom han skadade sig när han föll genom taket får Mr Moose flytta in i familjens garage. Han blir snabbt en favorit hos barnen men tillslut kommer dagen då han måste ge sig av....
 
Jag hade inga förväntningar alls på denna bok om jag ska vara helt ärlig, men redan efter att ha läst några sidor blev jag glad i hela kroppen. Boken ger ifrån sig en fantastisk julkänsla och jag älskar framför allt hur bra författaren beskriver allting, både människor, miljön och känslor. Boken är både rolig och sorglig eftersom en stor del handlar om pojkens längtan efter sin pappa. Samtidigt är boken berättar på ett väldigt humoristiskt sätt och många gånger satt jag och bara log när jag läste.
 
Boken är lättläst och berättelsen är helt fantastisk. Bilderna är enkla, men fina och handlingen otroligt charmig. En fin julberättelse som helt klart är värd att läsas. Barn runt 6-7 år skulle utan tvekan älska ifall någon läste denna bok för dom.
 
Betyg: 4,5/5
 
Stephen Law - En tankfull jul
Detta är en liten pocketbok som ur ett filosofiskt perspektiv handlar om vårt förhållande till julen. Boken innehåller många frågor som man kanske undrar över eller som man inte ens har tänkt på. Boken innehåller enbart text så det är ingenting för barn trots att man kan tro det när man kollar på bokens framsida.
 
Detta är en rolig bok samtidigt som den faktiskt är intressant. Jag tycker det är kul att man fått ihop så många frågor och svar om julen. Boken är uppdelad i olika kapitel och man kan läsa om allt från julklappar till Jesus och jag skulle faktiskt vilja påstå att boken är lärorik. Allting är väldigt analyserande och man kan till exempel läsa om Gud och om h*n verkligen existrerar. Man får läsa om olika myter och självklart om självaste jultomten.
 
Jag tycker som sagt att detta är en väldigt intressant bok. Det enda som sänker betyget en aning är att det är text rakt upp och ner från första till sista sidan. Det vore kul med någonting som bröt av.
 
Betyg: 4/5
 
 

Postat av: Melina

Mysigt med julblogg! :)

Svar: Tack :)
Amandas jul

2012-11-08 @ 16:42:55
URL: http://stenso.devote.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.