Herrgårdsglögg

God morgon!
Snön bildar ett vitt täcke utanför fönstret men det är så pass tunt så jag tvivlar på att vi får behålla snön länge till. Det är plusgrader utomhus och något slags snöblandat regn så njae, jag får nog vänta ett tag till på den "riktiga" snön.
 
Det som är så mysigt just nu är att komma hem på kvällen, tända alla adventsstjärnor och ljusstakar i fönstren och värma på lite glögg. Igår drack vi Herrgårdsglögg som jag fått hemskickat. Det var två vita starkvinsglöggar, en naturell och en spetsad med whisky.
 
 
Herrgårdsglögg, vitvinsglögg, 12,5 %
När det gäller just vitvinsglögg så tycker jag att det är svårt att få till någon riktig glöggsmak. Det är ju betydligt lättare med rödvin. Denna glögg fick dock en hint av glögg, eller åtminstone jul, eftersom den smakade väldigt mycket apelsin. Det doftade väldigt svagt av citrus men tyvärr tog citrussmaken över lite väl mycket för inga andra kryddor hittade fram.
 
Eftersmaken kändes ganska stark men på ett helt okej sätt. Glöggen är absolut god men det jag saknar är just smaken av glögg. "God men inte glöggig" sa min sambo och jag kan inte göra annat än att hålla med.
 
Glöggen kostar 59 kronor för en flaska på 750 ml.
 
Betyg: 3/5
 
Herrgårsglögg, spetsad med whisky, 20 %
Här har vi en glögg för whiskyälskaren och jag skulle vilja börja med att uppmana till att köpa denna glögg i julklapp till någon som både älskar glögg och whisky för kombinationen är tydligen bra. Herrgårdsglögg har även väldigt fina etiketter på sina flaskor och sånt uppskattas ju alltid.
 
Som sagt, en glögg spetsad med whisky och alkoholhalten ligger på hela 20 %. Smaken är ganska söt men kryddig och eftersmaken är rökig från whiskyn. Glöggen känns lättdrucken och jag tycker man fått till balansen mellan whisky och glögg, och whiskyn tar absolut inte över vilket jag trodde skulle hända. Lite äppelsmak kan jag känna att det smakade trots att det inte stod någonting om just äpple.
 
En garanterat god glögg till whiskyälskaren. Jag nöjde mig dock med några små klunkar.
 
Glöggen kostar 77 kronor för en halvliter.
 
Betyg: 3,5/5
 
 
 

Postat av: Wildrose

Tack för dina provsmak, jag var just förbi systemet för att kolla på glögg och undrade hur de smakade.

Och jag håller med etiketterna är väldigt fina!

Svar: Aha, ja, varsågod :) Ja, visst var dom!
Amandas jul

2012-11-27 @ 13:21:19
URL: http://wildrose.blogg.se
Postat av: kajsa

vilka jul känslor jag fick när jag hittade till din blogg :)

Svar: Kul att höra! :)
Amandas jul

2012-11-27 @ 15:02:59
URL: http://hyldgaards.devote.se
Postat av: Axelina

Sv: Haha nej eller hur, gurkmeja lockar inte alls!

Jag har hört att vi får snö imorn kväll här i Linköping :D

Svar: Härligt! Hoppas på det då :)
Amandas jul

2012-11-27 @ 21:00:26
URL: http://ourchristmas.blogg.se
Postat av: Patrik

Hej!

Jag ”gissar” att du gillar julen... :) … så jag tänkte bara informera om att det i år finns en julkalender producerad oberoende av SVT.

Jag har varit med och gjort den, och kalendern kommer du hitta på www.24dagar.se.

Om du tycker det verkar intressant så får du gärna tipsa dina läsare, andra julälskare i din närhet, barn, föräldrar... Ja, alla som kan tänkas vara intresserade. :)

Hoppas du tycker det verkar intressant. Ha det fint! :)

2012-11-28 @ 10:15:10
URL: http://www.24dagar.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.