Rocky road fudge och pannacotta

Efter att ha fått tips från EricaRocky Road Fudge så provade jag på att göra det igår. Det blev precis sådär chokladigt och kladdigt som jag vill ha det och det blir förmodligen en till sats före jul trots att jag gjorde en större sats än det stod i receptet, plus att jag ändrade lite småsaker. Här kommer min variant på Rocky road fudge :)
 
Ingredienser:
250 g mörk choklad
400 g ljus choklad
50 g smör
1 burk karamelliserad mjölk (397 g! Jag fick ett paket häromdagen med just detta så därför provade jag det istället för kondenserad)
 
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
3 dl minimarschmallows
3-4 dl dl salta nötter (jag använde jordnötter och pecannötter)
 
Gör såhär:
Klä en form med bakplåtspapper, jag tog en plåt, men ännu mindre funkar det också, beroende på vilken tjocklek man vill ha på fudgen. Mina blev ganska tunna.
Bryt chokladen i bitar.
Smält choklad, smör och kondenserad mjölk. Rör då och då tills allt smält samman till en slät smet.
Låt svalna något och rör ner vaniljsocker och salt.
Blanda sist i marshmallows och nötter. Rör inte för mycket, då smälter marshmallowsen.
Bred ut smeten i formen och kyl i minst 4 timmar innan godiset skärs i rutor.
 
 
Tänkte avsluta inlägget med att fråga om det finns fler pannacotta-älskare där ute? Pannacotta kan vara den enklaste efterrätten som finns att göra och den passar alldeles ypperligt till nyårsmiddagen till exempel. Har ni inte kikat in mitt recept på Saffranspannacotta med pepparkakskross, så gör det! Nu kommer istället ett recept på vaniljpannacotta med jordgubbsgelé. Perfekt till sommaren om inte annat ;)
 
Vaniljpannacotta med jordgubbsgelé (4 portioner)
4 dl grädde
1 dl gelésocker multi
2 vaniljstänger
 
Skrapa ur vaniljstängerna. Koka ihop grädde, gelésocker multi och vaniljen och låt koka i ungefär en halvminut. Häll sedan upp i fyra glas och låt stelna i minst en timme i kylskåp.
 
Jordgubbsgelé
1 dl vatten
1 dl gelésocker multi
2 msk jordgubbssylt
 
Koka ihop samtliga ingredienser och låt koka i ungefär 30-60 sekunder. Låt svalna en aning innan du häller över gelén på pannacottan. In med glasen i kylskåpet direkt och låt stelna i några timmar.
 

Postat av: Matilda

Jag älskar också pannacotta och har också gjort det idag! Det blev kardemummapannacotta med blåbär, tror det blir riktigt gott :)

Svar: Lät hur gott som helst! :)
Amandas jul

2012-12-06 @ 11:53:08
URL: http://www.matildasjul.blogspot.com
Postat av: Sotnosen!

Mmm... Rocken Road är en klar julfavorit! ;-)

Svar: Samma här! :)
Amandas jul

2012-12-06 @ 12:34:03
URL: http://lillgrodanskrypin.blogg.se
Postat av: Johanna

ÅÅÅH vad sugen jag blev på att göra det nu :)

Svar: Ja, gör det! :)
Amandas jul

2012-12-06 @ 14:24:19
URL: http://arildsdottir.blogg.se
Postat av: countrylivingintheciity.blogg.se

Är det någon skillnad mellan gelesocker och gelatinblad? Jag tycker gelatin verkar så himla krångligt att jag aldrig vågat göra pannacotta.

Svar: Nej, det fungerar lika bra, men jag tycker gelésocker är enklare att använda :)
Amandas jul

2012-12-06 @ 14:37:58
URL: http://countrylivingintheciity.blogg.se/
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Men åhh så gott!

2012-12-06 @ 21:17:41
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Postat av: Annika

Mumsigt :>

Svar: Jaa :)
Amandas jul

2012-12-07 @ 11:05:15
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: ADARAS.se - JULKALENDER PÅ BLOGGEN!

shit vad gott! :)

Svar: ja, supergott :)
Amandas jul

2012-12-07 @ 14:45:16
URL: http://adaras.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.