Mina åsikter kring skriverierna om julkalendern

Hej!
Först och främst måste jag be om ursäkt för en usel uppdatering här de senaste dagarna, men jag har verkligen haft fullt upp med allt från körlektioner till jobb. Vinnarna av de tre tävlingarna (Tårtan, verktygen och julstrumpan) kommer förhoppningsvis att presenteras imorgon, så håll ut! :)
 
Jag tänkte nu, innan vi ska sätta upp julgranen, berätta lite om vad jag tycker och tänker om årets julkalender. Det har varit lite skriverier hit och dit om att kalendern ger ifrån sig fel vibbar till barnen. Grejen är att det enbart är de vuxna som tänker på detta. Jag menar, barnen kollar på julkalendern och handlingen medans de vuxna lägger märke till DETALJER!? Skärpning!
 
Först och främst har vi det här med "anden i glaset". För det första gjorde Saga inte en riktig spelplan och spelet var enbart en DETALJ i det avsnittet. Avsnittet kretsade knappast kring "anden i glaset"! Folk har alltså anmält detta och påstår att programmet uppmanat till ockultism. Vet barn ens vad detta är? Nej.
 
Idag lånade mamman ut en femtiolapp till Saga till bussen eftersom hon inte ville få pengar av sin klasskompis Frans. Kommentaren att hon skulle bli en självständig kvinna fick åter igen upprörda tittare. Och ja, ÅTER IGEN, tror ni att barnen tänkte på detta? Nej! "Sexistiskt" har jag sett att folk skrivit. Vadå???
 
Vad ska ni gnälla på här näst? Att tomtenissarna är dvärgar? Att barnen har för lite kläder på sig? Att julkalendern uppmanar till djurplågeri? 
 
SVT:s julkalender är till för BARN, och det är inte meningen att ni VUXNA ska sitta och analysera varje avsnitt av en väldigt efterlängtad julkalender. Kalendern handlar om just spöken, är det ingen som ska klaga på det också? Klagade någon på kalendern 1996? Nej, precis. 
 
SLAPPNA AV, tycker jag. Barnen kommer inte att börja leka "anden i glaset" för att Saga visar upp en liknande spelplan på tv. Njut istället av en väldigt bra julkalender som äntligen är tillbaka. Det är väl trots allt viktigast att barnen tycker om den? Eller hur föräldrar?
 
Vad har ni för åsikter om årets julkalender?
 

Postat av: Emma

Bra sagt där, jag tycker att den är super :D

Svar: Bra att du tycker det! :)
Amandas jul

2012-12-08 @ 15:31:33
URL: http://thecrazychicgirl.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag gillar den och tycker verkligen det är slöseri med tid att sitta och analysera sönder varenda detalj. Om julkalendern uppmanar till ockultism, vad gör då inte Harry Potter?

Svar: Ja, precis! Superbra exempel för Harry Potter startade ju också som barnfilm egentligen. Egentligen skulle man kunna sitta och analysera sönder alla barnfilmer som finns för det är ju alltid "brister" enligt de vuxna. Att dom orkar :)
Amandas jul

2012-12-08 @ 16:00:33
URL: http://nikitasplace.wordpress.com
Postat av: Liie

Jag minns att när jag var liten och gick på lågstadiet så var anden i glaset väldigt poppis och jag var skiträdd varje gång jag var tvungen att leka det. Så jag förstår litegrann faktiskt, men jag är och har alltid varit en liten mes :) Men jag gillar årets julkalender, och alla serier och filmer innehåller ju något som någon tycker är "fel" så varför hänga upp sig på just detta, det är ju så roligt att mysteríet på greveholm är tillbaka!

2012-12-08 @ 16:19:01
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Håller med dig!

2012-12-08 @ 17:59:14
URL: http://emmasays.se
Postat av: Kamilla

Ja, jag kan inte annat säga att jag håller med dig! Totalt!
Adventskalendern är för barn, och visst finns det olämpliga inslag i det mesta om man börjar analysera...

Svar: Ja, det finns ju faktiskt det, men inte analyserar man andra barnprogram. Hoppas det inte blir mer skriverier nu :)
Amandas jul

2012-12-08 @ 20:46:34
URL: http://sotjul.blogspot.se/
Postat av: Ellinors julblogg

Jag håller verkligen med dig.
När jag var liten höll precis ALLA på med anden i glaset och vi tog ingen skada av det. Jag tror att en del letar lite för mycket efter något att vara arg över.

Svar: Nej, precis. Det ska alltid finnas något att klaga på :)
Amandas jul

2012-12-08 @ 21:54:52
URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Bra skrivet!!!

2012-12-11 @ 15:28:17



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.