Glöggprovning - Herrljunga.

Så var det dags för årets andra glöggprovning och denna gång är det dags för Herrljunga. Jag lottade som sagt ut en glöggprovarlåda i samarbete med dom, och eftersom jag tyckte den var så otroligt fin var jag självklart tvungen att köpa en själv också. Varje flaska innehåller 25 cl, vilket är väldigt smidigt och bra.


Först ut i testet har vi Choklad & Mocca.
Den doftade både choklad och mocca, men eftersom jag inte är en kaffedrickare var jag lite skeptisk till en början. Glöggen smakade dock helt okej. Balansen var bra och smaken av kaffe var så pass mild att jag inte brydde mig. Chokladsmaken var inte speciellt framträdande utan glöggen överhuvudtaget kändes mild.

Övriga testpersoner var överens om att det inte var någon riktig glöggsmak men att den fungerade bra som varm dryck - kanske istället för just kaffe. Den var inte sådär snuskigt söt som vissa glöggsorter brukar vara, och det är ju ett plus.

Kommentarer:
- Helt okej...
- Smakar inte så mycket.
- Gillar man inte kaffe kan man dricka denna istället.
- Inte så söt, det är bra.

2.5/5


Sedan har vi kommit till mandarin & chili.
Vid de första klunkarna kändes glöggen aaalldeles för söt. Det blev lite slibbigt och smakade som outspädd saft. Mandarinsmaken var väldigt framträdande och det tog ett tag innan man kände den svaga hettan av chili som kom efteråt.

Alla som testade glöggen kom överens om att det inte är en glögg man vill dricka ofta. Sötman var lite för stark, och en mer intensiv chilismak fattades. Några klunkar räckte...

Kommentarer:
- Aaah, söt...
- Vart är chilin?
- Jag vill inte ha mer.

1/5.


Den tredje glöggen att prova var "med en touch av cognac".
Denna glögg hade en doft som påminde om vin och sprit i en salig blandning. Trots att det är en lättvinsglögg luktade det som att man hade hävt i en hel del alkohol. 

Smaken var OK, men inte mer än så. Den smakade lite vinaktigt med en touch av cognac samtidigt som sötman tog över lite väl mycket även i denna glögg. Testpersonerna var dock oense eftersom en av oss tyckte den smakade riktigt bra, och de andra tog inte mer än en halv mugg. Jag tyckte inte den smakade glögg överhuvudtaget och jag dricker hellre någon annan varm dryck om det är så.

Kommentarer:
- Doftar sprit.
- Nja..eller den var okej.
- Gott ju!
- Jag vill inte ha mer tror jag.

1.5/5.


Till sist har vi glöggen med en touch av lime.
Det första jag tänkte på var att doften påminde om något man får upp dagen efter krogen - ganska kväljande det vill säga. Den smakade dock bättre trots att det inte direkt var någon smaksensation. Jag tycker dock det känns fel med en glögg med smak av lime. Den var söt, men inte FÖR söt. En av testarna drack inte mer än två klunkar, en ville ha mera och de andra klarade sig med en mugg. Jag kommer i alla fall inte dricka mer av denna...

Kommentarer:
- Nej tack.
- Lagom sötma.
- Jag kan inte dricka upp.
- Ge mig mer!

2/5.


Tack till Herrljunga.


Postat av: JulGnistan

Jag tyckte bäst om den med "en touch av lime" faktiskt. :P

2011-12-16 @ 15:06:19
URL: http://julgnistan.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.